Saturday, July 26, 2008


Percubaan penternakan cacing dalam 'drawer' 5 tingkat.
Harap keadaan tak menjadi panas dan udara di dalam rak menjadi sejuk. Sesuai untuk menghasilkan baja kompos Gred A. Hanya boleh mengisi 15kg makanan cacing (medium). Masalahnya kalau hendak menambah makanan kerana sarang cukup-cukup untuk 15 kg. Hanya ada ruang sikit sahaja untuk penambahan makanan. Semasa minggu kedua, sebanyak 5 ekor cacing mati dalam sehari. Ini disebabkan kekurangan makanan. Ph medium 6.7 manakala suhu medium di antara 32°C dan 34°C. Selepas tambahan makanan tiada cacing mati lagi. Mungkin kerana bekalan cacing saya terdapat cacing jenis 'African Night Crawler' yang makan 2 kali ganda dari berat badannya. Sebab itu makanan cepat habis.

1 comment:

Hijau Kembali said...

Assalamualaikum,


Saya mewakili pihak Hijau Kembali ingin memperkenalkan kepada Tuan satu produk yang digunakan untuk menternak cacing dengan lebih mudah dalam menghasilkan baja organik dan mudah untuk mengasingkan 'worm tea'.

Maklumat berkenaan produk boleh didapati di www.hijaukembali.webs.com dan kami mempunyai satu lagi produk Worm Cafe mempunyai fungsi yang sama dan ia boleh menampung kapasiti yang lebih besar.

Kami memasarkan produk ini untuk kegunaan isi rumah mengitar semula sisa organik bermula dari rumah dan kami membekalkan bekas ini untuk penternak menternak cacing serta untuk contract farming di bawah seliaan mereka.

Oleh yang demikian kami berminat untuk membekalkan bekas tersebut untuk kegunaan pihak tuan dalam projek penghasilan baja organik.

Ia senang di urus, mudah untuk harvest, takungan untuk worm tea dan banyak lagi kelebihannya.Hubungi kami di 0361408744 / 0192286010.

Maklumbalas pihak tuan amat kami hargai.